Boka nu
Luxury Amenities Hotel Gothenburg

Säkerhetsrutiner Covid-19

HOS OSS KAN DU KÄNNA DIG TRYGG

På grund av det oroliga läge som Coronaviruset (COVID-19) skapar just nu, så vill vi säkerställa för dig att vi på Hotel Riverton tar situationen på allvar. Våra gästers och personalens säkerhet och välbefinnande är av högsta prioritet för oss på Hotel Riverton, därför vidtar vi nu extraordinära åtgärder för att göra vårt främsta för att förhindra spridning av Corona-viruset.

Vi bevakar situationen kontinuerligt och genomför förhöjda insatser för att ge en säker och ren miljö i alla hotellrum och allmänna utrymmen. Vi har uppgraderat alla våra rengörings- och hygienprocesser, för att du ska känna dig lugn och trygg när du bor och besöker oss.

Vid utbrott av smittsamma sjukdomar följer hotellet berörda myndigheters rekommendationer och agerar i enhetligt med deras inrådan. Städning av samtliga ytor och rum genomförs alltid enligt gängse rekommendationer och våra noggranna rutiner. Vår högsta prioritet är våra gästers och medarbetares säkerhet och välmående. Vi ber dig som gäst att följa myndigheternas rekommendationer, bland annat att tvätta händerna noggrant med tvål och varmt vatten.

Några åtgärder som har lagts till i den dagliga rutinen för vår personalstyrka och verksamhet, för att fortsätta vara ett COVID-19 fritt hotell är:

ALLMÄNT

  • Kontinuerlig riskbedömning och åtgärdsplanering övervakas av ledningen 
  • All personal måste tvätta händerna med en generös mängd tvål innan skiftet påbörjas 
  • All personal uppmanas att hålla god handhygien och kontinuerligt tvätta händerna under dagens arbetspass samt vara extra observanta på symptom kopplade till Covid-19
  • Vi har ökat tillgången av handrengöring som placerats ut över våra kontor och allmänna utrymmen för att påminna och uppmuntra var och en att förbli sanitära och säkra
  • Saneringsstationer
  • Skyltar utsatta genom hotellet för att påminna gäster och personal om god hygien och distansering
  • HVAC system kollas kontinuerligt
  • Dyson handfat på allmänna toaletter som är touchless, man behöver inte röra vid någonting

FRONT DESK

  • Receptionen desinficerar receptionsdisken minst en gång per dygn
  • Nyckelkort till rummen desinficeras efter varje utcheckad gäst

HOUSEKEEPING

  • Desinfektionsvätskor används för att rengöra alla ytor på hotellet utöver våra vanliga rengöringsprodukter och rutiner
  • Utöver våra vanliga städrutiner fokuserar vi extra mycket på att rengöra och desinfektera offentliga ytor som ofta vidrörs, som till exempel dörrhandtag, hissknappar, kortterminaler och ledstänger
  • Vårt housekeeping- och restaurangteam erbjuds engångshandskar för att minimera risken att få eller sprida viruset
  • Vi tvättar alla våra handdukar in-house, för att på så sätt ha full kontroll över hanteringen av både rena och använda handdukar och därigenom kunna garantera en ren och säker vistelse
  • Vi byter trasor för varje rum som städas samt att alla städredskap tvättas i 95° efter användning i vårt eget tvätteri
  • Protokoll finns för rengörings- och disnfektionsförfaranden vid misstänkt eller bekräftat COVID 19-fall

KONFERENS

  • Våra konferensrum hålls tomma i minst 15 timmar efter avslutad konferens innan dom används som möteslokal för en ny grupp. Detta för att säkerställa att rummet hinner grovstädas samt att inga bakterier eller virus skall kunna överleva och sprida smitta vidare
  • Våra konferensluncher serveras av serveringspersonal, i form av tallriksservering, istället för att ha en buffé framdukad. Detta av både service- och hygienskäl.
  • Konferensrummen är väl ventilerade genom luftkonditionering

RESTAURANG / KÖK

  • Vårt housekeeping- och restaurangteam erbjuds engångshandskar för att minimera risken att få eller sprida viruset
  • Vi undviker trängsel i restaurangerna med luftigare placering
  • Tillgängliga take away alternativ: frukost och room service
  • Köket följer regler och anvisningar i enlighet med HACCP och Livsmedelsverkets krav på miljö och hälsa
  • Samtliga kockar arbetar alltid med engångshandskar av hygienskäl
  • All disk rengörs i diskmaskin
  • Bufféytor, tänger och slevar rengörs och desinficeras ofta
  • Kaffemaskiner och annan mat- och dryckrelaterad utrustning rengörs och desinficeras ofta

SERENITY SPA & GYM

  • Lägre maxantal i Serenity Spa & Gym samt extra insatta hygien och städrutiner 
  • Ytterligare desinfektionsmedel finns i Serenity Spa & Gym
  • Koncentrationen av desinfektionsmedel i vattnet i vår pool hålls inom de gränser som rekommenderas av internationella och lokala normer och standarder
  • Gästerna uppmanas att rengöra och desinficera sin egen träningsutrustning före och efter användning
  • HVAC system kollas kontinuerligt


Vid första tecken och symptom på sjukdom, som hosta, halsont och/eller feber, har våra anställda fått tydliga instruktioner om att undvika all kontakt med kollegor och gäster samt genast lämna arbetsplatsen. Detsamma gäller om någon får liknade symptom hemma - man skall sjukskriva sig samt söka information om hur länge man bör stanna hemma. 
All ventilation regleras individuellt för varje rum och luftflödet mellan rummen är inte integrerat – vilket säkerställer varje individs trygghet, även om COVID-19 inte är en luftburen sjukdom.

Vi ser som alltid mycket fram emot att välkomna dig till vårt hotell och våra restauranger, och förstår oron som coronaviruset (COVID-19) just nu skapar hos de som bor, eller planerar att bo hos oss. Samt att man kan ha många frågor med tanke på den snabbt föränderliga informationen. Kontakta oss gärna om du har någon ytterligare fråga eller om det finns något mer vi kan göra för att ditt besök hos oss skall bli så bra och tryggt som möjligt. 

Varmt välkommen till oss på Hotel Riverton!

 

AVBOKNING:

Vi följer de avbokningsvillkor som är avtalade. Villkor för specifika bokningar beror på vilken typ av bokning du har gjort. Information om dina avbokningsregler hittar du i din bokningsbekräftelse.

Hör gärna av er till reservations@riverton.se om ni har några frågor eller funderingar.

 


REKOMMENDATIONER KRING COVID-19

Varför tvål är så effektivt mot COVID-19-viruset:

”Eftersom viruset är en självmonterad nanopartikel där den svagaste länken är det lipida (fettiga) tvåskiktet. Tvål löser upp fettmembranet och viruset faller isär som ett korthus och dör - eller snarare, vi bör säga att det blir inaktivt eftersom virus inte riktigt lever. ” - Professor Pall Thordarson i kemi vid University of New South Wales, Sydney. (Källa: World Economic Forum). 

Vad du själv kan du göra:

För att minska spridningen av coronavirus rekommenderar vi, baserat på information från myndigheterna och WHO, att följa samma försiktighetsåtgärder som du skulle för att förhindra spridning av förkylning eller influensa:

  • Tvätta händerna ofta med tvål under varmt rinnande vatten i minst 20 sekunder.
  • Använd bara alkoholbaserad handrengörning om tvål och vatten inte finns tillgängligt.
  • När du hostar eller nyser ska du täcka munnen och näsan med armen för att minska spridningen av bakterier.
  • Om du använder en näsduk, kassera den så snart som möjligt och tvätta händerna efteråt.
  • Undvik att vidröra ansiktet, ögonen och munnen med otvättade händer för att undvika överföring av bakterier.

Tänk också på:

  • Om du har varit i ett infekterat område nyligen, tänk på säkerheten för dina medgäster och möjligheten att vara smittsam
  • Om du känner dig sjuk eller börjar få symptom, stanna hemma
  • Om du börjar utveckla symtom eller känna dig sjuk, vänligen kontakta Vårdguiden 1177 i första hand.

Vänligen besök Folkhälsomyndigheten för de senaste uppdateringarna gällande Covid-19. De publicerar den senaste informationen om Coronaviruset i Sverige. Vi följer deras rekommendationer om en gäst eller anställd skulle insjukna i Covid-19, samt att vi kontinuerligt informerar personalen med nulägesrapporter. Läs mer HÄR

Har du symptom? Kontakta Vårdguiden 1177 i första hand, ta dig inte till en vårdcentral eller ett sjukhus. 

Vänligen notera att information om Covid-19 ändras dagligen, följaktligen accepterar Hotellet inte ansvar för gammalt innehåll som ännu inte hunnit uppdaterats här.

 

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Hur serveras hotellfrukosten?
Vår hotellfrukost serveras som en buffé, som följer säkerhetsrutiner för Covid-19 med bland annat tydliga markeringar i golvet för undvikande av trängsel. 

Har era restauranger öppet?
Ja, samtliga restauranger och barer på Hotel Riverton är öppna och följer våra nya säkerhetsrutiner gällande Covid-19, bland annat så har vi placerat ut handdesinfektion i våra barer och restauranger. Öppettiderna är smått ändrade och vi håller stängt på söndagar, mer info hittar du under fliken restauranger. 

Regler för allmänna sammankomster, hur påverkar detta hotelorganisationen?
Regeringens beslut att från och med 12 januari ändra regler för allmänna sammankomster omfattar i skrivande stund inte hotell och restaurang samt konferenser, då detta är slutna sammanklomster. Läs mer HÄR

Om mitt flyg, evenemang eller liknande har blivit inställt som följt av COVID-19, vad gäller för avbokningsvillkor?
Våra ordinarie bokningsvillkor gäller för din hotellbokning i dessa fall, det vill säga: 

Kreditkortsuppgifter behövs för att garantera bokningen. Av- och ombokningsbar fram tills 18.00 dagen innan ankomstdatum. Vid sen avbokning eller utebliven vistelse debiteras en kostnad motsvarande första nattens värde.

Avbokningsregler Tredjepart
Har du bokat genom en tredje part, en OTA (Online Travel Agency, så som Expedia, Hotels.com, Booking.com) så får vi lov att hänvisa dig direkt till dem. Om du gjort en grupp- eller konferensbokning gäller även där avtalade avbokningsregler, dem finner du i din bokningsbekräftelse.